Stare Miasto – Nowe Życie

Projekt pn. „Stare Miasto – Nowe Życie” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 

Od dnia 2 stycznia 2018 roku do 31 grudnia 2020 roku trwała realizacja projektu „Stare Miasto-Nowe Życie”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Społeczny), oś priorytetowa: IX Włączenie społeczne, działanie: 9.1 Aktywna integracja, poddziałanie: 9.1.2 Wzmacnianie potencjału społeczno- zawodowego społeczności lokalnych – RIT Subregion Północny.

Całkowita wartość projektu: 2 048 614,05 PLN

Wartość dofinansowania: 1 946 183,35 PLN (95%)

Wkład własny: 102 430,70 PLN (5%)

 

Projekt powierzony został do realizacji przez Gminę Miasto Częstochowa w formie zadania publicznego Fundacji Chrześcijańskiej „Adullam”.

Celem projektu było zwiększenie integracji oraz wzmocnienie aktywności społecznej
i zawodowej osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym, z założeniem:

·         reintegracji społecznej, polegającej na odbudowaniu i podtrzymaniu umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnienia ról społecznych w miejscu pracy, zamieszkania lub pobytu;

·         reintegracji zawodowej, polegającej na odbudowaniu i podtrzymaniu zdolności do samodzielnego świadczenia pracy na rynku pracy.

 

Projekt objął wsparciem 331 osób (122K,209M) z terenu dzielnicy Stare Miasto. Podejmowane działania miały charakter prewencyjny i przyczyniły się do zapobiegania procesom ubóstwa, marginalizacji i wykluczenia społecznego. Uczestnicy/czki Projektu mogli/ły liczyć na indywidualne podejście oraz opracowanie odpowiedniej dla nich ścieżki wsparcia.

 

Oferowane wsparcie odbywało się w ramach:

·      Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego

·      Klubu Aktywizacji Zawodowej i Wsparcia dla osób z dzielnicy Stare Miasto

·      Organizowania Społeczności Lokalnej dla dzielnicy Stare Miasto

 

Punkt Informacyjno-Konsultacyjny (PIK) jest placówką pomocy doraźnej, która udziela wsparcia osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, zmagającym się z problemami i szukającym pomocy w ich rozwiązywaniu. Pomoc udzielana była w postaci bezpłatnych konsultacji i porad, w tym udzielania informacji o możliwościach uzyskania pomocy specjalistycznej, odpowiedniej do indywidualnej sytuacji Uczestnika/czki Projektu. W ramach PIK od poniedziałku do piątku działał również punkt zbierania i wydawania odzieży, rzeczy oraz sprzętu domowego użytku. Pracę podwórkową skierowaną do najmłodszych mieszkańców dzielnicy Stare Miasto realizuje 2-osobowy zespół streetworkerów (pedagogów ulicy), którzy docierali do dzieci i młodzieży spędzających większość czasu na podwórkach, często bez opieki dorosłych, w sposób niekontrolowany. Ich zadaniem było bieżące diagnozowanie sytuacji dzieci w środowisku lokalnym, wspólne organizowanie czasu wolnego w sposób aktywny i twórczy, edukowanie i motywowanie, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki uzależnień i przeciwdziałania przemocy, jak również podejmowanie współpracy z rodziną i jej otoczeniem w celu wspierania procesu wychowania.

 

Klub Aktywizacji Zawodowej i Wsparcia (KAZiW) dla osób z dzielnicy Stare Miasto to miejsce, w którym podejmowane były działania mające na celu stworzenie warunków do reintegracji społecznej i zawodowej. Pomoc świadczyli tu specjaliści tacy jak: terapeuta ds. uzależnień, trener umiejętności społecznych, doradca zawodowy oraz specjalista ds. budżetowania i zarządzania finansami. Dzięki współpracy z Klubem Abstynenta osoby deklarujące problem uzależnienia lub nadużywania alkoholu oraz ich najbliżsi, otrzymali profesjonalne wsparcie w wychodzeniu z nałogu, wytrwaniu w abstynencji, podjęciu próby odbudowy zerwanych więzi i kontaktów oraz nauczą się alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego poprzez uczestnictwo w organizowanych w ramach Klubu zajęciach. Ponadto w ramach KAZiW wzmocnione zostało wsparcie w formie świetlicy dla dzieci i młodzieży, poprzez utworzenie dodatkowych 50 miejsc, z przeznaczeniem również dla dzieci w wieku przedszkolnym (od 3 roku życia). Zajęcia świetlicowe miały charakter wychowawczy, edukacyjny, terapeutyczny oraz opiekuńczy. Ich celem było podnoszenie kompetencji społecznych dzieci i młodzieży i poprawy ich samooceny, przełamywanie nieśmiałości, poprawa wyników w nauce, kształtowanie pozytywnych nawyków życia społecznego, umiejętności organizacji czasu wolnego, współpracy, zdrowej rywalizacji oraz rozwój potencjału twórczego. W czasie zajęć dzieciom i młodzieży zapewniony był posiłek. W ramach działań KAZiW rodzice i opiekunowie mogli korzystać z bezpłatnych porad i konsultacji oraz pomocy specjalistycznej oferowanej w ramach projektu.

 

Organizowanie Społeczności Lokalnej (OSL) dla dzielnicy Stare Miasto obejmowała  budowanie potencjału społeczności, wspieranie postaw obywatelskich, pobudzenie lokalnej społeczności do nawiązania i budowania relacji społecznych, zachęcenie do aktywnej integracji przy jednoczesnym zapewnieniu wsparcia ze strony organów publicznych, organizacji pozarządowych i lokalnego biznesu. Mieszkańcom biorącym udział w działaniach OSL oferowane było:

·         wsparcie moderatora, który poprzez lokalne spotkania grupowe będzie rozpoznawał potrzeby tej społeczności;

·         wsparcie animatora OSL ukierunkowane na pomoc w planowaniu i realizacji oddolnych inicjatyw sąsiedzkich przy wykorzystaniu zasobów środowiskowych, instytucjonalnych, rzeczowych i ludzkich;

·         wsparcie trenerów warsztatów społeczno-obywatelskich, oferujących atrakcyjne, aktywne formy integracji lokalnej;

·         wsparcie mediatorasporów sąsiedzkich, którego zadaniem jest prowadzenie bezstronnego dialogu, zmierzającego do zażegnania sytuacji konfliktowej u osób i grup, które wykazują potrzebę rozwiązania nieporozumień i konfliktów oraz poprawy wzajemnych relacji;

·        wsparcie Mobilnego Punktu Usług Społecznych, który ułatwił dostęp do indywidualnego wsparcia doradczego i konsultacyjnego specjalistów z różnych dziedzin, tym osobom, które z różnych względów nie mają możliwości przemieszczania się w inne części miasta, tj. np. osobom starszym, niepełnosprawnym, niezamożnym, z rodzin wielodzietnych itp.